Ingezonden brief

Gezondheidscentrum

Wel voor een gezondheidscentrum maar tegen appartementen. Dat is waar omwonenden van het gezondheidscentrum in Rhenen op 11 juli in De Gelderlander melding van maakten.

Maar is dat wel zo? Als je tegen de bouw van appartementen bent dan ben je indirect ook tegen de bouw van een nieuw gezondheidscentrum. Bij honorering van de bezwaren van omwonenden dreigt het kind met het badwater te worden weggegooid. Zowel een nieuw gezondheidscentrum als woningen zijn noodzakelijk. Het woningtekort in ons land komt iedere week wel in het nieuws. Maar door NIMBY-gedrag (Not In My Backyard) van gevestigde bewoners moeten woningzoekenden maar zien waar ze kunnen wonen. Realiseren omwonenden zich wel dat je toch niet voor jezelf alleen leeft en dat een nieuw gezondheidscentrum topprioriteit is in onze gemeente?

In Rhenen, omgeven door natuurwaarden, zijn bouwlocaties schaars en duur. Het realiseren van een nieuw gezondheidscentrum plus parkeergarage zal financieel mogelijk gemaakt moeten worden door de bouw van een flink aantal woningen.

Wij, inwoners van Rhenen, hopen dat de gemeente zich niet laat leiden door de bezwaren van de omwonenden maar vooral het belang van alle inwoners goed in het oog houdt, namelijk in dit geval een adequate gezondheidszorg vanuit een toekomst gericht nieuw medisch centrum waarin zoveel mogelijk zorgverleners bij elkaar worden gebracht. De samenwerking binnen een gezondheidscentrum verhoogt de toegankelijkheid en de kwaliteit van zorg voor de inwoners van Rhenen. Kort gezegd: wat voor de inwoners het zwaarst is, moet het zwaarst wegen.

Otto van Dijk, Mary Duinsbergen, Elly Kamerbeek, Bert Quint , Willemien Stomphorst, Gerard Uitermark.