Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de kerk aan de Bantuinweg in Rhenen verscheen een herdenkingsboek. (foto: J. van Oostende)

Witte kerk Bantuinweg Rhenen herdenkt 100-jarig bestaan

RHENEN – In het witte kerkje aan de Bantuinweg in Rhenen vond woensdag 1 juli een herdenkingsdienst plaats. De Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland stond stil bij het 100-jarig bestaan van de gemeente.

In de dienst ging ds. R. Bakker voor. Hij wees vanuit de Bijbel op de vele zegeningen die de gemeente in de achterliggende eeuw heeft ontvangen. Ouderling J. Haalboom sprak de gemeente ook toe.

De gemeente kwam de eerste jaren -vanaf 1917 of 1918 - samen op de deel van een klein boerderijtje van H. Silfhout aan de Oude Veenendaalseweg in Rhenen. Vanaf 1 juli 1920 vormde de groep kerkgangers een zelfstandige gemeente, zo meldt het oude ledenregister.

De gemeente groeide en kocht een perceel aan de Bantuinweg, toen nog een zandpad aan de rand van Rhenen. In 1926 kreeg de gemeente een eigen voorganger, oefenaar J. Vijverberg. Tijdens de Tweede Wereldoorlog liep het gebouw geen schade op, maar veel gemeenteleden ondervonden wel de gevolgen van de beschietingen en bombardementen. Vijverberg vertrok na de oorlog naar Ederveen.

In 1976 kreeg de gemeente opnieuw een predikant, ds. J. van Prooijen (1912-1991). Dit was het begin van een bloeiperiode. De gemeente groeide en de kerk zat zondag aan zondag vol, ook toen een galerij in de kerk werd aangebracht. De gemeente kende na het overlijden van de predikant een paar moeilijke periodes.

Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan is een herdenkingsboek samengesteld. Het rijkgeïllustreerde boek beschrijft de geschiedenis van de gemeente. Het boek is voor 14,50 euro te koop bij de kerk (via oggin_rhenen@kliksafe.nl of 0317 616134).