Planten van haag. (foto: SLG)
Planten van haag. (foto: SLG) Foto: SLG

Doe mee met beplantingsproject Neder-Betuwe in het Groen

NEDER-BETUWE - Woont u in het buitengebied van Neder-Betuwe? En heeft u een erf? Dan bezit u een waardevol stukje natuur. Maak uw perceel nog mooier en draag bij aan een aantrekkelijke omgeving en meer biodiversiteit. Doe mee met het speciale beplantingsproject Neder-Betuwe in het Groen van de gemeente en Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG).

Om dit te realiseren is er een speciaal beplantingsproject voor inwoners van het buitengebied van Neder-Betuwe. Zij krijgen subsidie, advies en ondersteuning om op hun erf inheemse beplanting te plaatsen. Het gaat onder andere om knotwilgen, elzenrijen, struweelhagen en/of hoogstambomen. Ook kunnen zij advies krijgen over meer biodiversiteit op het eigen terrein, dat kan bijvoorbeeld door het creëren van voedsel- en nestgelegenheid voor vogels, vlinders, wilde bijen en insecten. Dat kan met struiken en bomen die zorgen voor een langere bloeiboog of door het inzaaien van bloemen en het ophangen van nestkasten. Ook inwoners die langs de route van een van de Klompenpaden in Opheusden en Kesteren wonen kunnen in dit project advies ontvangen en beplanting bestellen. Momenteel worden ook in Dodewaard en Ochten Klompenpaden ontwikkeld en wordt binnenkort gestart met de realisatie van een Klompenpad rond Echteld en IJzendoorn. De gemeente Neder-Betuwe en provincie Gelderland maken het financieel mogelijk.

Van aanvraag tot aanplanten
Heeft u belangstelling voor een advies? Wilt u meer informatie of zich aanmelden voor het project? Kijk eens op https://landschapsbeheergelderland.nl/neder-betuwe-in-het-groen.