Het mantelzorgen gaat door. (foto: Welzijn Rivierstroom)

Het mantelzorgen gaat door

REGIO - Uit gesprekken met mantelzorgers in de gemeenten Buren, Neder-Betuwe en Rhenen blijkt dat mantelzorgers zich over het algemeen goed redden. We horen veel creatieve oplossingen om structuur en inhoud te geven aan de dag.

Sommige mantelzorgers houden uit veiligheidsoverwegingen alle contacten af en laten geen huishoudelijke hulp toe. Anderen vinden de dagbesteding nog niet veilig genoeg voor zijn of haar naaste. Ook komt het voor dat psychische zorg en verslavingszorg zich beperken tot telefonische consulten. De belasting van de betrokken mantelzorger neemt daardoor toe. Het is lastig om in die situaties verlichting te bieden. Even telefonisch je hart luchten bij een vriend of vriendin, of een belvrijwilliger, kan prettig zijn. Maar niet iedereen ‘is een beller’. Wat misschien helpt, is in gesprek gaan met aanbieders van zorg en dagbesteding. Om tot een werkwijze te komen, die voor iedereen veilig en prettig werkt.

De mantelzorgsteunpunten van Welzijn Rivierstroom in de gemeente Neder-Betuwe en Buren bellen al enkele weken mantelzorgers om te horen hoe het gaat. Ook kunnen mantelzorgers zelf bellen met Welzijn Rivierstroom via 0344 602337. In de gemeente Rhenen gaat het Mantelzorgknooppunt een spreekuur houden in een ruimte waar alleen individuele mantelzorgers op afspraak mogen komen. Zo houden we het veilig en bieden toch de mogelijkheid om live met iemand te spreken over de mantelzorgsituatie.