Team met Simon Tahamata. (foto: Dick Wevers)
Team met Simon Tahamata. (foto: Dick Wevers) Foto: dw

Familiezaalvoetbaltoernooi was ooit een kraker

OPHEUSDEN - Als de verveling in Corona tijd toeslaat, dan gaat men zoeken naar iets om de tijd te doden. Het rondneuzen in oude foto's is altijd een voltreffer. Een goed gevulde doos met foto's van het ooit beroemd en beruchte Familiezaalvoetbaltoernooi, vult menig uurtje.

Het toernooi werd in de tachtiger jaren gehouden in sporthal De Biezenwei. Zaalvoetbal was toen echt hot en daar werd handig op ingesprongen. Ten bate van de jaarlijkse bejaardenreis, werd een toernooi gehouden, samengesteld uit families. Waar in de eerste plaats aan een avondvullend programma werd gedacht, moest men al vrij snel bijstellen. Want liefst zestien teams wilden de familie-eer hooghouden. Niet alleen voetballers zagen iets in het toernooi, ook sponsoren en zelfs de gemeente verleende medewerking. Naast de eeuwige roem, was er de Gemeente KesterenCup. Het eerste toernooi werd een prooi voor de familie Van Lent.

Namate de polulariteit van het toernooi toenam, naar liefst 24 teams, werden ook de familie banden rekbaarder. Was het de eerste jaren een toernooi waar het recreatieve nog hoog in het vaandel stond, het werd steeds meer een strijd om de hoogste eer. Spelers uit het betaalde voetbal bleken plotseling ook tot de familie te behoren, zo kwam Simon Tahamata zelfs vanuit België naar Kesteren. De bejaarden profiteerden er goed van, want gedurende de tien jaar dat het toernooi werd gehouden, konden zij steeds op zo'n 1000 gulden rekenen. Na tien jaar werd de stekker eruit getrokken, het werd steeds moeilijker om alles rond te breien en het werd ook steeds fanatieker. Maar naar de foto's kijken blijft leuk.

Familie Van de Wardt. (foto: Dick Wevers)
Een van de vele Molukse teams. (foto: Dick Wevers)