Detail biodiversiteitsboom nationaal Fruitpark Ochten. (foto: Stichting Het Appelland)

Biodiversiteitsbomen geplaatst in de Betuwe

OCHTEN - Onder het motto ‘Boompje huisje beestje’ zijn deze week op vier Betuwse locaties bijzondere bomen in de grond gezet. De eiken zijn namelijk dood. Toch zorgt het initiatief van stichting Het Appelland voor meer biodiversiteit in het landschap, want dood hout leeft.

De eikenboom staat sinds een paar jaar in een wat negatief daglicht vanwege de eikenprocessierups. Terwijl een eik toch zorgt voor een toename van de biodiversiteit. Zelfs een dode eik huisvest nog veel leven. Marters, vleermuizen, vogels en allerlei soorten bijen en andere bestuivers maken dankbaar gebruik van het voedsel en holtes.

In de Betuwe staan weinig dode bomen in het vaak open landschap en boomgaarden. Met dit project Boompje huisje beestje werd op vier fruitrijke locaties een ‘biodiversiteitsboom’ gerealiseerd. Op Het Appelland in Park Lingezegen, Nationaal Fruitpark Ochten, de Warmoes in Lent en Mobipers in Zoelen.

De eiken waren omgevallen door een storm. Ecologisch hoveniers zaagden de boom over de gehele lengte door. Aan de binnenkant maakten ze verschillende nestgelegenheden. In de buitenkant boorden ze gaatjes en holletjes waar insecten een plekje vinden om eitjes te leggen. Tot slot werd de boom weer in elkaar gezet en diep in de grond vastgezet.

Het project is mogelijk gemaakt door Rabobank West-Betuwe, Rabobank Maas en Waal - Oost Betuwe, gemeente Buren en gemeente Neder-Betuwe. Ook droegen de vier locaties zelf bij. Na het coronatijdperk zijn de Boompjes op de vier locaties te bewonderen.