Burgemeester Hans van der Pas legt bloemen op de begraafplaats aan de Achterbergsestraatweg in Rhenen. (foto: Wim Hulsman)

Sobere herdenkingen in Rhenen en Elst

RHENEN/ELST – Slechts een handjevol belangstellenden kon op 4 mei aanwezig zijn bij de dodenherdenkingen in Elst en Rhenen. Burgemeester Hans van der Pas legde bloemen op drie locaties in Elst en op de begraafplaats aan de Achterbergsestraatweg in Rhenen.

Een kort en sober eerbetoon voor de 23 gesneuvelde Britse en Poolse militairen die aanspoelden over de Nederrijn na de Slag om Arnhem. Daarna legde de burgemeester bloemen bij het graf van McCluskey, een omgekomen boordschutter uit een neergeschoten bommenwerper. De gefusilleerde Rhenense verzetsstrijder Jaap van Wijngaarden kreeg tot slot een hommage.

Een krans en bloemen bij het Kruis op de Berg. Op de Elsterberg fusilleerden de Duitsers op 20 november 1944 zes verzetsmensen als represaille voor een aanslag. Constant van den Heuvel – die de nabestaanden van het zestal traceerde – las een gedicht van één van hen voor.

Nieuw informatiepaneel

Bij het oorlogsmonument voor multifunctioneel centrum Het Bestegoed in Elst vond een derde herdenkingsceremonie plaats. Hierop staan de namen van twintig Elstenaren en geallieerde vliegers die vielen in de oorlog. Twee van hen zijn recent toegevoegd: bemanningsleden van een Britse bommenwerper die in 1943 neerstortte aan de overkant van de rivier.

Op 4 mei werd een nieuw informatiepaneel onthuld voor de bemanning van een neergeschoten Lancaster-bommenwerper. Alle zeven kwamen om toen een Duitse nachtjager hun toestel op 21 december 1942 te pakken kreeg. De zuil staat bij de crashplek, iets van de N416 af, schuin tegenover de vroegere jeugdherberg.