Kerk van Lienden. (foto: Hervormde Gemeente Lienden)

Corona leidt tot digitale erediensten, luiden kerkklokken en extra bezinningsmomenten

LIENDEN - De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te bestrijden, raken natuurlijk ook de hervormde gemeente van Lienden. De gemeenteleden kunnen niet meer samenkomen. En toch is de gemeente meerdere keren per week met elkaar verbonden. En wel via het beeldscherm.

Op zondag zijn er om 10.00 uur en 18.30 uur kerkdiensten mee te beleven via https://kerkdienstgemist.nl/stations/1198-Hervormde-Gemeente-Lienden. De liturgie is iets aangepast om de aandacht er thuis beter bij te kunnen houden.

Op woensdagavond luidt de klok van 19.00 uur tot 19.15 uur in het dorp en daarna verzorgt ds. K. Hak een kort bezinningsmoment. Dit wordt uitgezonden via kerkdienstgemist. Veel gemeenteleden schakelen in en voelen zich verbonden met de gemeente. Zij luisteren zo naar het Woord van God en ontvangen troost, worden bemoedigd en opgeroepen om hulp en heil bij Jezus te zoeken. Deze uitzending via internet is door iedereen te zien en horen.

Helaas ligt veel kerkenwerk stil. Zo komen onder andere de kinder- en jeugdclubs niet meer samen, evenals de verschillende bijbelstudiegroepen. Ook is er geen catechisatie meer, behalve de belijdeniscatechisatie. De belijdeniscatechisanten en dominee K. Hak ontmoeten elkaar digitaal, via zoom.

Het pastorale werk vindt nog wel plaats, maar nu telefonisch. Verder kunnen mensen bij de diaconie terecht voor praktische hulp, bijvoorbeeld als er een boodschap moet worden gehaald.

Meer informatie over de maatregelen die de hervormde gemeente van Lienden heeft genomen in deze tijd van coronacrisis is te vinden op www.hervormdlienden.nl

Kerktoren. (foto: Hervormde Gemeente Lienden)