(foto: Free-Photos via Pixabay)
(foto: Free-Photos via Pixabay) Foto: Free-Photos via Pixabay

Aandacht voor autisme bij vrouwen in Autismeweek

RHENEN - Van 28 maart - 4 april vindt landelijk de Autismeweek plaats; het Mantelzorg Knooppunt Rhenen organiseert op dinsdag 31 maart een lezing ‘Autisme bij vrouwen’. Dr. Annelies Spek, klinisch psycholoog, is spreker. Zij gaat in op het belang van herkenning en erkenning van autisme bij meisjes en vrouwen.

Nora (37) heeft voor de vierde keer in haar leven een ernstige burn-out. Weer is ze afgeknapt in haar werk. Coaching en cursussen time-management hebben haar niet geholpen. Waarom lukt het haar niet om plezierig werk te hebben en te houden?

Autisme onzichtbaar

Geschat wordt dat 25% van de mensen met autisme (normaal begaafd) vrouw is. Maar dat is niet zichtbaar. Meisjes en vrouwen wordt al van jongs af aan geleerd sociaal te zijn. Dit verhult hun dagelijkse overprikkeling. Het kan leiden tot emotionele en gedragsproblemen.

Wilt u deze meisjes en vrouwen beter leren begrijpen? Kom dan naar de lezing ‘Autisme bij vrouwen’ van dr. Annelies Spek. Zij is klinisch psycholoog en hoofd van het Autisme Expertise Centrum in Eemnes. Haar wetenschappelijk onderzoek richt zich op normaal tot hoogbegaafde meisjes en vrouwen met autisme.

Inschrijven

Inschrijven voor deze lezing kan via samen.rhenen.nl, mantelzorg@rhenen.nl of 06 45849059 (Kitty van den Hoek, Mantelzorgknooppunt). Inwoners van de gemeente Rhenen krijgen voorrang bij inschrijving, gezien de belangstelling. Komt u op de wachtlijst, dan krijgt u uiterlijk 24 maart bericht. De lezing ‘Autisme bij vrouwen’ is op dinsdagavond 31 maart, 19.00 – 20.30 uur in het Huis van de Gemeente in Rhenen.