Ingezonden brief

Klimaat-investering brengt mensen naar de Voedselbank

Ons bestuur jaagt ons onnodig op kosten. Ieder jaar 260 miljard voor het klimaat op 517,4 mln. inwoners in de Europese Unie. Onze overheid vertelt niet dat CO2, heel goed bij centrales teruggewonnen kan worden, dat lijkt mij een eerste stap.

Immers er zijn ook andere oorzaken waarom de aarde opwarmt en daar kunnen mensjes niets aan veranderen. EU-inwoners zijn banger voor het klimaat gemaakt, dan voor terrorisme.

Ik ben bang voor de oplopende woonlasten en verpaupering door de oplopende klimaat heffingen. De gasprijs is 0,355 euro, door alle opslagen onder andere ODE voor windmolens is deze uiteindelijk 1,029 euro.

Iedereen is gebaat bij schone lucht dat mag best wat kosten. Provincies hebben Regionale Energie Strategie besloten dat mag alleen wind of zon zijn.

Een winddynamo van 3 MW kost afhankelijk van de hoogte circa 2 miljoen. Die molens moet je mijns inziens niet op land plaatsen waar de windkracht in 3/4 van Nederland slechts 3 å 4 m/ sec is. Op zee is dat 7 à 7,5 m/sec. 1 molen verzorgt als het waait de elektriciteit van 686 gezinnen. Molens mogen op 1 km van bebouwing staan.
Kosten van kabels et cetera voor wind en zon komen voor rekening van de particulier. Nu wordt de elektraprijs nog kunstmatig laag gehouden circa 0,26 euro.
Mijns inziens zijn de beleidsambtenaren nogal ouderwets met hun winddynamo’s. Bestuurders met salarissen tussen de 130.000 en de 2 ton denken niet aan de massa, die met zorgkosten, hoge huren, wegvallende toeslagen, vervoerskosten, die belastingen moeten opbrengen. Op weg naar de Voedselbank vanwege klimaat haast!

Jan Wiesenekker, Achterberg