Navulbare waterflessen voor leerlingen basisscholen Neder-Betuwe

NEDER-BETUWE - Onder het motto ‘Kies vaker voor het drinken van kraanwater!’ krijgen alle leerlingen op de veertien basisscholen in Neder-Betuwe een navulbare drinkwaterfles.

De uitdeelactie is mede mogelijk dankzij de bijdrage van diverse lokale ondernemers die het, net als de gemeente en de scholen, belangrijk vinden dat jongeren gezond en gelukkig kunnen opgroeien in Neder-Betuwe.

Samen met JOGG-regisseur Joris Maier, buurtsportcoaches Roy van Roekel en Gerbert van Bemmel en Gezondheidsmakelaar School&Jeugd Charlotte Wouters delen de wethouders Herma van Dijkhuizen, Hans Keuken en Stefan van Someren de bijna 3.000 waterflessen op 18 december uit aan de schoolleiders die ze distribueren onder de leerlingen op een later moment, waarschijnlijk begin 2020.

Gemeente Neder-Betuwe is er blij mee dat de basisscholen het drinken van (kraan) water onder de leerlingen stimuleren. Want water is gezond; veel beter dan zoete drankjes. Zo’n stimulans om water te drinken is belangrijk want veel inwoners van Neder-Betuwe hebben een ongezond gewicht. Wethouder Herma van Dijkhuizen “Water drinken lekker, goedkoop én gezond. En het komt zomaar uit onze kranen; dat is iets waarbij we ook weleens stil bij mogen staan dat dit een voorrecht is.”

Duurzame waterflessen zorgen ook nog eens voor minder (zwerf)afval op en rondom de scholen. Verder zijn drie basisscholen in Neder-Betuwe van plan om in 2020 een watertappunt op het schoolplein te realiseren. Via de ‘Subsidieregeling watertappunten’ krijgen zij 75 procent van de kosten hiervoor vergoed.